House of night 1 / Marked



Författare: P.C & Kristin Cast.
Kategori: Romantik/ äventyr/ övernaturligt.
Utgivningsår: 2009.
Längd: 358 sidor.
Hemsidan: klickklick.


Lite kort om boken:
Zoey Redbird lever i en värld där vampyrerna inte behöver gömma sig. I en värld där dom inte behöver döda för att få tag på "mat". En värld där människor & vampyrer alltid har levt fredligt sida vid sida. Där man ser direkt vilka som är människor & vilka som är vampyrer.

Ena dagen oroar sig Zoey för prov i skolan, killar & hur bra hon passar in för att sedan nästa dag oroa sig för om hon lyckas överleva veckan. Hennes liv förändras drastiskt när hon upptäcker den döda snubben som står vid hennes skåp & väntar. Visst, han är egentligen inte död, han är odöd. Omänsklig. Han är en spårare, & hans uppgift är att just spåra upp tonåringar med ett speciellt anlag i deras DNA. Tonåringar som är blivande vampyrer. Han märker Zoey med en måntatuering i pannan som ett tecken att hon inte längre är normal. Hon måste direkt flytta till House of night, en skola som lär upp unga vampyrer. Om några år kommer hon att förändras till en vuxen vampyr. Om hon förändras. Om hennes kropp av någon anledning börjar stöta bort förändringen dör hon...

Så här tycker jag:
Marked är den första boken i House of night - serien som är skriven av P.C & hennes dotter Kristin Cast. Även om jag tycker att den här boken är bra, kanske till & med jättebra, så är det den boken jag tycker minst om i serien. Av någon anledning så var den en aningen seg i början & det tog flera kapitel att verkligen komma in i boken ordentligt. Men när man sen kom in i boken var den nästan omöjlig att lägga ifrån sig. För den värld som P.C & Kristen har skapat är verkligen unik. Jag har inte läst någon bok som är som House of night - serien. Den är fylld av humor, & den är ungdomlig. & allas vår Zoey Redbird är en sann hjältinna!
 
Betyg:
Marked får hela fyra silverstjärnor med motiveringen; det här är utan tvekan förra årets mest unika bok/ serie & hamnar på min top 3 lista av favorit serier tillsammans med Harry Potter - serien & Twilight - serien. Den är rolig, ungdomlig & pratktiskt taget omöjlig att lägga ifrån sig. Jag låg vaken i flera nätter i rad bara för att jag inte ville sluta läsa.
Anledningen till att den halkar ner från fem silverstjärnor till fyra silverstjärnor är att den var så seg i början. Det tog ju som sagt var länge att komma in i boken & där ett tag funderade jag till & med på om jag skulle ge upp serien. Vilket jag naturligtvis nu är glad att jag inte gjorde.


Marked finns även översatt på Svenska där den heter; Vampyrens märke.




Att tänka på innan du kommenterar


Allmänt
Din kommentar granskas innan den publiceras.
Kom ihåg att ditt ip - nummer loggas.
Har du ingen blogg så svarar jag här.

Design
Jag svarar inte på frågor om hur jag gör mina designer.
Övriga designfrågor skickas till min mejl.
Jag tar emot beställningar av designer. Kontakta mig för mer info.

Jag vill inte ha
Kommentarer om någon gratissida.
Reklam för din blogg, tävlingar, frågestunder osv.

Publiceras inte
Kommentarer som innehåller personligt påhopp. Kommentarer som innehåller något stötande.
Kommentarer som innehåller något rasistiskt.



Xx Nathalie






Namn, Mail, Blogg,