Add custom fonts

Det är många av er som har skrivit till mig angående mina "custom" typsnitt i inläggs & meny rubrikerna så jag tänkte att jag skulle skriva en liten tutorial på hur man gör det.

Först av allt; Ladda ner den här cufon filen! 

Fortsätt med att klicka er in på Webs.com, du behöver skapa ett konto där så att du har någonstans att ladda upp dom filerna som är nödvändiga. Du ska inte skapa ett vanligt konto dock, utan ett så kallat HTML konto.

Börja med att fylla i all nödvändig information så som ditt namn, din emailadress osv. När du kommer till den här sidan ska du istället för att fortsätta, klicka på Already have a site to upload? Try using HTML - only mode som ligger högst upp till höger. Jag har markerat texten; 


Nu ska du ladda upp Cufon filen som du laddade ner allra först. Det gör du genom att klicka på den här blåa rutan som ligger ganska högt upp till vänster. Det står Single file uploader på den.



När du har laddat upp filen så ska du leta reda på en font som du vill använda dig av (lämna uppe sidan, du kommer att behöva den senare!) Det finns flera olika sidor men jag gillar Dafont. När du har hittat ett typsnitt som du gillar klickar du på download.

När du har fått ner filen högerklickar du på den & väljer Extract here. (Det betyder att du måste ha ett uppackningsprogram installerat på datorn.)

Nu ska du generara ditt typsnitt, det gör du här.


Select the font you´d like to use.
Ladda upp den uppackade typsnitt filen.

The EULAs of these fonts allow Web Embedding.
Om du inte kryssar i denna ruta finns det chans att typsnittet inte går att använda. 

Include the following glyphs.
Kryssa i dessa alternativ: basic latinuppercase , lowercase samt numerals.

När du kommer till slutet ska du kryssa i att du accepterar villkoren sen är det bara att klicka på Lets do this!

Nu bör du ha fått ner den genererade typsnittsfilen. Då går du tillbaka till Webs & gör samma sak med den som du gjorde med Cufonfilen tidigare. Ladda upp den.

När du har båda filerna uppladdade ska du logga in på din blogg & gå in i kodmallen.

Det här är koden du ska använda dig av, & den lägger du in precis innan </head>. (kopiera med ctrl + c)

<script src="http://emmanathaliet.webs.com/cufon-yui.js" type="text/javascript"></script>
<script src="http://emmanathaliet.webs.com/Hurricane_400.font.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
Cufon.replace('h3');
Cufon.replace('h4');
Cufon.replace('h5');
</script>
<script src="Länken till Cufon filen" type="text/javascript"></script>
<script src="Länken till det genererade typsnittet" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
Cufon.replace('h3');
</script>

Dom rosamarkerade snuttarna i koden är vars du ska ändra & lägga in länkarna till filerna du laddade upp!

Hoppas det gick bra! & att jag inte är allt för dålig att förklara.. Det är nämligen första gången jag skriver en sån här tutorial!


Att tänka på innan du kommenterar


Allmänt
Din kommentar granskas innan den publiceras.
Kom ihåg att ditt ip - nummer loggas.
Har du ingen blogg så svarar jag här.

Design
Jag svarar inte på frågor om hur jag gör mina designer.
Övriga designfrågor skickas till min mejl.
Jag tar emot beställningar av designer. Kontakta mig för mer info.

Jag vill inte ha
Kommentarer om någon gratissida.
Reklam för din blogg, tävlingar, frågestunder osv.

Publiceras inte
Kommentarer som innehåller personligt påhopp. Kommentarer som innehåller något stötande.
Kommentarer som innehåller något rasistiskt.



Xx Nathalie






Namn, Mail, Blogg,