Mockingjay


Handling
Katniss Everdeen, flickan i brand, har överlevt trots att hela hennes liv har vänts upp och ner. Hennes hem har förstörts. Nästan ingen från Distrikt 12, Katniss hemdistrikt, har överlevt attacken från regeringen. Peeta har fångats och hålls som gisslan av Panems regering och används som ett vapen för att få Katniss att göra som dom vill. Distrikt 13 existerar verkligen. Det finns rebeller. Och det finns nya ledare. Och en revolution utspelas.
Katniss har mot sin vilja blivit rebellernas ansikte utåt och har länge varit en del utav revolutionen utan att själv ens veta om det. Nu måste hon gömma undan sina egna känslor och rädslor och ta ansvar för varenda levande människa i Panem. För att störta den grymma regeringen krävs det att hon tar svåra beslut, även om hon förlorar en del av sig själv i processen.


Mina tankar
Mockingjay är den sista boken i Suzanne Collins fantastiska triologi, The hunger games. Jag hade tänkt vänta ett tag, åtminstone ett par dagar, med att läsa den här boken. Jag var inte riktigt beredd på att släppa taget om den här serien riktigt ännu. Men det värsta av mig tog över (otåligheten!) och jag kunde helt enkelt inte låta bli.
Mockingjay är annorlunda från dom två föregående böckerna i serien, The hunger games och Catching fire. Den är mörk. Det finns inget hopp kvar. Katniss har inga som helst planer på att överleva revolutionen, det enda hon hoppas på att hinna göra innan hon dör är att döda mannen som ligger bakom all hennes smärta.
Samtidigt som det här är en mörk historia, så är det en historia om att få tillbaka sitt hopp. Att kunna gå vidare trots att det mörka man har fått gå igenom. Trots alla dom svåra besluten man vart tvungen att ta. Trots allt det man var tvungen att göra. Trots att kanske vissa personer som man älskar inte längre finns där, vid ens sida.
Mockingjay är en spektakulär avslutning. Jag kan inte tänka mig ett mer perfekt slut - även om det rann ett par tårar.


♥♥♥♥♥
5/5



Att tänka på innan du kommenterar


Allmänt
Din kommentar granskas innan den publiceras.
Kom ihåg att ditt ip - nummer loggas.
Har du ingen blogg så svarar jag här.

Design
Jag svarar inte på frågor om hur jag gör mina designer.
Övriga designfrågor skickas till min mejl.
Jag tar emot beställningar av designer. Kontakta mig för mer info.

Jag vill inte ha
Kommentarer om någon gratissida.
Reklam för din blogg, tävlingar, frågestunder osv.

Publiceras inte
Kommentarer som innehåller personligt påhopp. Kommentarer som innehåller något stötande.
Kommentarer som innehåller något rasistiskt.



Xx Nathalie






Namn, Mail, Blogg,